Fjernelse af visdomstand

Nej! - Det er bestemt ikke alle visdomstænder, der skal fjernes – men det er vigtigt at få undersøgt, hvordan dine visdomstænder ligger i mundhulen.

Visdomstænder er det tredje og sidste sæt af store kindtænder, som man får sent i teenageårene eller i starten af 20’erne. De sidder som de bagerste i mundhulen, og man kan i alt få 4 stk. 2 i overmunden og 2 i undermunden hvis de alle dukker op. Hvis visdomstænderne er sunde og sidder korrekt, kan de være værdifulde at have, men hvis de bryder frem på en uheldig måde, kan de være nødvendige at fjerne. De kan ligge horisontalt, have retning mod nabotanden, ind mod tungen eller ud mod kinden. Det kan forvolde store og smertefulde skader i munden. Der er også en del visdomstænder, der aldrig kommer frem i munden, men bliver liggende nede i kæben. En sådan usynlig visdomstand kan ligge i kæben i mange år uden at gøre skade.

Det er generelt en god idé jævnligt at få tjekket visdomstænderne hos tandlægen og gerne i en tidlig alder, da de for det første er lettere at fjerne på unge mennesker og for det andet går den efterfølgende helingsperiode også lettere hos unge mennesker. I mange tilfælde kan visdomstænderne sidde problemfrit, men der kan også være mange gode grunde til at fjerne en visdomstand. For eksempel hvis visdomstanden er svær at holde ren, og der hyppigt ses betændelse og hævelse af tandkødet, hvis der er hul i visdomstanden eller nabotanden og/eller hvis visdomstanden ligger nede i kæben og gnaver på nabotanden.

High_quality

Trygt og smertefrit

Smertefri behandling i rolige omgivelser

comfortalble

Behandling i højeste kvalitet

Vi tilbyder behandlinger med det nyeste udstyr i høj kvalitet.

tooth brush

Tandlægeskræk

Vi står altid til rådighed til en snak. Din tryghed og tillid er alfa omega/det vigtigste for os.

Sådan foregår fjernelse af en visdomstand

Hvis visdomstanden er brudt frem, kan den fjernes relativt simpelt, men hvis den kun delvist eller slet ikke er kommet frem, skal den fjernes ved et operativt indgreb. Det kan lyde voldsomt, men før visdomstanden bliver fjernet, bliver tænderne og tandkødet lokalbedøvet, så behandlingen bliver fuldstændig smertefri for dig. Du er ved bevidsthed, så du vil kunne mærke og høre, at der arbejdes i din mund, men lokalbedøvelsen sikrer, at du ikke mærker smerter. Efter operationen kan du mærke et lille hul, der hvor tanden har siddet, men i takt med at såret heler, mindskes hullet og til sidst vil du ikke bemærke det længere.

Hos Give Tandklinik har vi bred erfaring med vurderingen af, om visdomstænderne er generende for din mundhule og kan dermed vejlede dig i, hvad der er bedst for lige netop dig.

Gode priser og tilskud til fjernelse af en visdomstand

Hos Give Tandklinik sætter vi en ære i at levere tandlægearbejde af højeste kvalitet.

Vi ved, at prisen spiller en faktor, når der skal vælges tandlæge, og derfor har vi sat nogle yderst fair priser. Du bliver altid velinformeret og får et fast prisoverslag, så du kan føle dig tryg igennem hele behandlingsforløbet.

Hvis du er medlem af Sygeforsikring Danmark, er alle dine tænder dækket af forsikringen – også de tænder du ikke har. Du er dækket fra dag 1 (altså fra den dag du er meldt ind i sygeforsikring Danmark). Det er vigtigt, at du melder dig ind i Sygeforsikring Danmark, mens du er sund og rask. Når man fylder 60 år, kan man ikke blive medlem længere. Sygeforsikringen giver tilskud til en lang række behandlinger hos tandlægen.